zondag 15 januari 2012

Dramaactiviteit, kringspel.

Om kennis te maken met mijn klas deed ik met de kinderen een leuk spelletje. Het was niet echt een kennismakingsspelletje maar meer een energizer. Het spel wat ik deed heet: 'land, lucht, water en vuur.' Voor de pauze hadden alle kinderen de stoelen al in de kring gezet zodat we na de ochtendpauze direct konden beginnen. Toen iedereen op zijn stoel zat ging ik het spel uitleggen. De titel van het spel had ik op het bord gezet zodat de kinderen ook al vast een indruk hadden. Onder mijn uitleg had ik de volledige aandacht en luisterden iedereen aandachtig. Wanneer er kinderen uit enthiousiastme door de klas begonnen te praten wachtte ik heel even. De eerste ronde was een proef rondje, ik hiep de kinderen nog een beetje en we deden het iets langzamer, de kinderen hielpen ook elkaar nog. Daarna deden we voor het echtje. Iedereen was heel fanatiek en ik zelf deed ook gewoon mee. De kinderen vonden het een leuk spel en waren erg fanatiek. Nadat we dit ongeveer tien minuutjes hadden gedaan zei ik: Oké! K. is de laatste! Nadat die geweest was, vonden alle kinderen jammer dat het tijd was om te stoppen. Ook na de les kwamen ze naar me toe om tegen me te zeggen dat ze het een leuk spel vonden en of we het nog een keer gingen doen.

Omdat dit spel in de kring is, is het wel wat lastiger want verder zit deze klas niet zo vaak in de kring. Om het gewoon te doen wanneer ze in groepjes zitten is wat lastiger. Wel zou het een keer kunnen als het een feestdag is of een andere bijzondere dag.

De uitleg van het spel:
LAND LUCHT WATER VUUR
-uitleg: Kinderen zitten in een kring op stoelen. Eén kind staat in het midden. Degene die in het midden staat wijst een kind aan en zegt land, lucht, water of vuur. Bij land moet het aangewezen kind een dier op het land noemen, bij lucht een dier in de lucht, bij water een dier in het water. Hier krijgt het aangewezen kind tien tellen voor, bij te houden door de leerkracht. Wanneer het aangewezen kind na tien tellen nog steeds niets weet, moet hij in het midden en mag het kind dat in het midden stond gaan zitten. Bij vuur moten alle kinderen een andere plek zoeken. Dit mag niet een stoel zijn direct naast waar je net zat. Degene die in het midden stond probeert ook een stoel te bemachtigen.

Bij dit spel heb ik geen lesbegeleidingsformulier ingevuld, wel heb ik het spel van tevoren zelf al een keer gedaan op school, waardoor ik wist hoe het werkte. Ook heb ik het thuis het nog een keer goed doorgenomen en doordacht.

Omdat dit een kort spelletje was en de eerste les heeft mijn mentor hiervan geen lesbegeleidingsformulier ingevuld, wel gaf ze me een paar tips voor de volgende keer:
- Iets rustiger praten onder je uitleg.
- Wanneer kinderen onder jouw verhaal erdoorheen praten, ga er niet overheen proberen te komen maar wacht eventjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten