zondag 15 januari 2012

Muziek, lied met Godsdienst

Godsdienst, lied 'k stel mijn vertrouwen


Mijn eerste 'iets' wat ik deed aan muziek met de klas was tijdens Godsdienst op 15 december jl.. Nadat ik het bijbelverhaal had verteld en we hadden gebeden gingen we een lied zingen. Ik had gekozen voor het lied: 'stel mijn vertrouwen'. Iedereen kon dit lied eigenlijk en ze hadden het wel is eerder gezongen in de klas. We zongen het eerst een keer met het lied van you-tube mee. Dit zodat de kinderen het zich weer herinnerde, ik wou het zelf niet voorzingen omdat ik hier nog onzeker over ben. Voordat we begonnen stimuleerde ik de kinderen om goed mee te zingen. Zelf gaf ik ook dit voorbeeld door enthousiast mee te zingen. Ik heb gekozen om alleen het eerste couplet met de kinderen te zingen, dit om het makkelijker voor mezelf, maar ook voor de kinderen te maken. Nadat we het gezamenlijk een keer mee hadden gezongen vanaf het digibord vertelde ik de kinderen dat we het gingen zingen in canon. Ik koos ervoor om de jongens tegen de meiden te laten zingen. Ik begon met de meiden, nadat deze de eerste twee regels hadden gezongen zocht ik contact met de jongens, deze moesten nu gaan invallen. Ik deed mijn arme omhoog en op het moment dat ze in moesten vallen gaf ik hen het sein. Ik zong verder ook met de jongens mee omdat deze in de minderheid waren. Nadat de meiden het lied twee keer hadden gezongen gaf ik hen een sein dat ze mochten stoppen, dit deed ik ook weer met mijn handen. Mijn armen deed ik steeds dichter naar elkaar toe en bij het woord 'nabij' waren ze tegen elkaar aan. De jongens zongen toen nog de laatste twee regels. Wanneer deze klaar waren maakte ik weer dezelfde gebaren zodat het stil werd. Toen het lied klaar was complimenteerde ik de kinderen dat ik het erg mooi vond.

Hieronder kan je de lesbegeleiding van mijn mentor lezen. Onderaan staat het stukje over het lied:




Hieronder staat mijn lesvoorbereiding voor de opening van de dag:
Lesvoorbereiding

Naam
Tessa van der Neut
Groep
1J
ICO(Stagebegeleider)
Margret Boere
Praktijkschool
Immanuëlschool
Groep
6
Mentor
Suzanne Paulusma
Activiteit
Opening(Bijbelverhaal)
Datum
15 december 2011


Leerpunten student
1.    
2.    
3.    


Verantwoording (waarom ga je dit doen)
Beginsituatie
Beschrijf wat de leerlingen al weten, of ze er wel eens mee te maken hebben, welke leerlingen problemen hebben met dit onderwerp of met de werkvorm, …
De kinderen mogen bijna elke dag vertellen. Gister was het woensdag, ’s middags hadden ze vrij dus veel kinderen hebben wat meegemaakt. Elke morgen bidt de juf, de kinderen mogen vaker iets inbrengen waarvoor ze willen bidden. De kinderen hebben eerder deze week al het Bijbelverhaal gehoord over Zacharias die naar de tempel gaat en daarna niet meer kan praten omdat hij niet direct geloofd. Ook hebben ze het verhaal al gehoord dat de engel bij Maria langskomt om te vertellen dat zwanger is en dat Maria op bezoek is geweest bij Elisabeth. Ik weet niet of ze al vaker een gezamenlijk stuk uit de bijbel hebben gelezen. Ook zingen ze vaker met elkaar liedjes vanaf youtube en af en toe mogen ze zelf liedjes noemen.
Doelstellingen
Wat moeten de leerlingen aan het einde van de les geleerd hebben? Formuleer je doelen SMART.
De kinderen hebben een fijn begin van de dag verhaald, hun belevingen verteld aan de klas en naar elkaar geluisterd. Aan het eind van de les kennen de kinderen het Bijbelverhaal over de geboorte van Johannes. Ook weten ze wat een lofzang is, en weten dat Zacharias er ook één zong. En god een plan heeft met Johannes wanneer hij groot heeft en Zacharias wil laten geloven. 0ok hebben we gezellig met elkaar gezongen.
Evaluatie
Benoem van elk doel hoe en wanneer je vaststelt of dit is behaald.
Wanneer de kinderen een ontspannen dagopening hebben gehad. En wanneer de kinderen aandachtig hebben zitten luisteren naar het verhaal en het de volgende les kunnen terugvertellen.


Werkwijze en middelen (hoe en waarmee ga je dit doen)
Didactische Werkvormen
Wat doe jij?
Hoe wordt de leertijd gebruikt:
  leerkrachtgestuurd F
F leerlinggestuurd 

Ik vertel de kinderen een verhaal, lees een stuk met ze uit de bijbel, bid met de kinderen en zing met ze.

De kinderen vertellen Bijbelverhaal terug, luisteren, bidden mee, zingen


Powerpoint Bijbelverhaal, Leitje, youtube voor liedjes. Bijbeltekst.



Bijbeltekst
Leeractiviteiten
Wat doen de leerlingen?
Instructie-middelen
Welke middelen gebruik jij?
Leermiddelen
Welke middelen gebruiken de leerlingen?


Organisatie (Aan welke praktische zaken moet je denken bij de uitvoering; maak eventueel een schets van de ruimte)
Vooraf
Wat moet klaarliggen? Waar kunnen leerlingen spullen zelf pakken?
Powerpoint staat aan, Bijbelteksten zijn uitgedeeld.



Nee



De Bijbelteksten mogen ze in hun map doen.
Tijdens
Moet de organisatie aangepast worden? Waar leggen de leerlingen hun product?
Na afloop
Zorg een rustige overgang naar de volgende les. Wie ruimt wat op? Waar moeten leerlingen gaan zitten?

Lesopbouw
(wat ga je precies doen)

Keuze lesmodel

Didactische Analyse

Activerende Directe Instructie

Ander model, namelijk:


benoem hieronder in de eerste kolom
de fasen die horen bij het gekozen lesmodel
Aanvullende vakdidactische eisen
·       
DA
ADI
1 Inleiding

2 Kern

3 Afsluiting
1 Terugblik
2 Oriëntatie
3 Uitleg
4 Begeleide inoefening
5 Zelfstandige verwerking
6 Evaluatie

continu: REFLECTIE


lesfase
tijd
activiteit
Vertellen





Bidden



Bijbelvertelling







Bijbellezing







zingen





10 minuten




2minuten



8minuten







5minuten







Tot 9 uur
Wanneer de kinderen allemaal op hun plek zitten wacht ik tot het stil is en wens de kinderen welkom. Ik vertel ze de planning voor vandaag en vertel daarna zelf iets. Daarna mogen de kinderen wat vertellen. Wanneer ze gaan praten wanneer iemand anders iets verteld eis ik het stil en zeg dat we anders niet door kunnen vertellen. Na ongeveer 10 minuten zeg ik dat er nog ongeveer 3kinderen mogen vertellen, dit zijn de laatste vingers.

Ik wil met de kinderen bidden, ik vraag wie er iets heeft waar we voor kunnen bidden, ongeveer 3 kinderen. Ik wacht tot iedereen eerbiedig zit en helemaal stil is en ga met ze bidden.

Ik vraag eerst wie er nog weet dat er iets is verteld over Zacharias en Elisabet. Geef iemand de beurt die het mag vertellen, herhaal dit nog een keer kort voor de andere kinderen. Daarna begin ik met het verhaal. Ik vertel overdreven voor mijn gevoel, loop wat rond en gebruik bewegingen. Ook vertel ik het vanuit de tegenwoordige tijd en de ik-persoon. Wanneer Zacharius de naam op het leitje schrijft doe ik net of ik ook schrijf en laat daarna het leitje zien, probeer ook te praten maar er komt niks uit en daarna lukt het opeens wel en kan ik weer praten.

Als ik klaar ben met het Bijbelverhaal vraag ik of iedereen het stukje tekst voor zich wil pakken. Zoals ik al heb verteld was Zacharias zo blij dat hij een tekst zong, dit is nu ook een gezang. Het is een Lofzang hij wil God loven. Deze tekst staat ook in de bijbel en die willen we met zijn allen lezen. Ik vraag kinderen omstebeurt een psalm te zingen. Wanneer we klaar zijn leg ik uit waarom ik 2 regels dik gedrukt heb. Dit is omdat Zacharias hier verteld hoe blij hij is met zijn zoon, en wat zijn zoon voor taak heeft, dat God een plan met hem had. Ik vraag ook wie weer wat Johannes betekent, dit staat in de tekst.

Ik wil het liedje ‘k stel mijn vertrouwen met de kinderen zingen. Eerst een keer op het digibord om het met de kinderen te herhalen. Vervolgens wil ik het in canon doen. De jongens tegen de meiden. Ik wil de meiden laten beginnen en de jongens mogen invallen. Ik zing met de jongens mee omdat die in de minderheid zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten