maandag 16 januari 2012

Muziek - ritme klappen

Op donderdag 24 november jl. deed ik met de klas een tussendoor-activiteit. De stoelen hadden we voor de pauze al in de kring gezet zodat we na de pauze direct kunnen beginnen. Toen de kinderen in de kring zaten en nog zaten te kletsen begon ik met een ritme te klappen, de kinderen keken me aan en werden stil. Het ritme was in mijn handen klappen, linkerbeen, rechterbeen. Nadat ik dit een klein minuutje aan het doen was zei ik tegen de kinderen dat ze met me mee mochten doen. Aan het begin ging het nog niet helemaal gelijk maar nadat ik het ritme iets verlaagd had ging het beter. Dit deden we een paar minuutjes door totdat we zere handen kregen. Toen legde ik de volgende opdracht uit, we gingen nu de hele kring rond en iedereen mocht een keer alleen het ritme klappen. Ik begon en nadat ik drie keer had geklapt wees ik naar degene naast me. Zo gingen we de hele kring rond, af en toe haperden het ritme wat maar over het algemeen ging het heel goed. Toen iedereen geweest was deden we het ritme nog een paar keer met zijn allen.

Vervolgens legde ik de volgende opdracht uit. Wanneer je op je eigen rechter been klapte moest je je eigen naam zeggen, bij je linkerbeen mocht je een naam van iemand uit de klas zeggen. We gingen dit eerst allemaal door elkaar doen, ik begon en iedereen klapte mee. Toen ik het sein gaf ging iedereen eerst zijn eigen naam zeggen en daarna de naam van iemand anders uit de klas, aan het begin was dit erg moeilijk en vergaten veel kinderen te klappen. Ik stopte even en zei dat we het iets langzamer gaan doen, we deden het vervolgens nog een minuutje met een langzamer ritme. Hierna liet ik de kinderen even met hun handen zwaaien en bewegen, omdat ze een beetje zere handen kregen. Vervolgens vertelde ik dat we het nu gingen doen in de kring, eerst moest je weer je eigen naam zeggen, en daarna degene naast je. T. stelde een vraag over welke kant we op gingen, ik zei dat we met de klok mee gaan en daarna konden we gaan beginnen. We begonnen met het normale ritme, na dit een paar keer te hebben gedaan begon ik, klap, juf Tessa, J. zo gingen we de hele kring rond, het haperde af en toe wel wat, maar dan deden we het even opnieuw. Zo deden we twee rondjes door de kring. De kinderen vonden het erg leuk en deden enthiousiast mee. Tenslotte legde ik de laatste opdracht uit, Nu hoefde het niet meer de kring rond maar mocht je gewoon een willekeurig iemand uit de klas noemen. Iedereen moest dus heel goed opletten, de kinderen vonden dit heel leuk en wilden gelijk beginnen. Ik vertelde er nog bij dat je niet meer dan twee keer de zelfde persoon mocht noemen. Ik begon weer met klappen en na een paar keer het ritme te hebben geklapt begon ik: 'Juf Tessa, S.' zo gingen we een tijdje door. Na ongeveer vier minuutjes zei ik dat we nog één minuutje door zouden gaan en daarna gingen stoppen. Toen het tijd was vonden de kinderen het jammer, ze vonden het een leuk spelletje, en ook hebben ze geoefend met het klappen van een ritme.

Mijn mentor was onder deze les bezig met dingen klaarzetten voor de crea-middag, ze heeft hierdoor geen lesbegeleidingsformulier in kunnen vullen, wel kwam ze af en toe binnen en ze zei dat ze het een leuke activiteit vond en ik goed de leiding had erin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten